号数 | ばね論文集41号(1996年) |
ページ数 | pp.7-11 |
種類 | 論文 |
論文名 | 弁ばねの疲労破壊の進展 |
Title | The Fatigue Fracture Progress of Valve Springs |
著者 | 山本 進・山尾 憲人・小林 智 |
Author | Susumu YAMAMOTO・Norihito YAMAO・Satoru KOBAYASHI |
抄録 | ばねの初期疲労亀裂深さを測定する新しい技術により,エンジン弁ばねの疲労の機構を明らかにした。電解研磨を施さない場合では,初期亀裂は線材の表面から始まり,電解研磨を施したばねでは,亀裂が内部から始まる。電解研磨を施さない場合では,初期亀裂の深さには臨界深さがあり,深さは負荷応力に依存する。臨界深さに達すると,破壊が突然に生じ,電解研磨を施したばねは,初期亀裂が表面に達すると,破壊が急激に生じる。 |
Abstract | By using new technique which enables us to measure the depth of initial fatigue cracks
in springs, the mechanism of fatigue on engine valve springs was made clear: (l)The initial cracks on non-electropolished springs start from the surface of wire. By contraries, on electropolished springs, they start from inside of wire. (2) On non-electropolished spring, the depth of initial cracks has certain critical values, which probably depend on applied stress. (3)When the initial crack on non-electropolished springs reaches the critical depth, failure occurs suddenly. On the other hands, when the initial crack on electropolished springs comes to surface, sudden failure takes place. |
著者の所属 | 住友電気工業株式会社 |
Belonging | Sumitomo Electric Industries Co., Ltd. |
Key Words | Fatigue mechanism, Fatigue, Valve prings, Electropolish, Oil-tempered wire |