号数 |
ばね論文集46号(2001年) |
ページ数 |
pp.33-39 |
種類 |
論文 |
論文名 |
腐食耐久性に優れたTi添加懸架ばね用鋼の開発 |
Title |
Development of Ti-added Suspension Spring steel with Excellent Corrosion Fatigue Property
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著者 |
稲田 淳1)・下津佐正貴1)・茨木信彦1)・辻 博人2)・杉山充宏2) |
Author |
Atsusi INADA1)・Masataka SHIMOTSUSA1)・Nobuhiko IBARAKI1)・Hiroto TSUJI2)・Mitsuhiro SUGIYAMA2) |
抄録 |
懸架ばねの高応力化要望に応えるため、特に腐食耐久特性の確保を考慮して新鋼種開発を試みた。腐食耐久寿命は耐食性の改善に加えて耐水素脆性を改善することで向上することがわかった。耐食性はCuやNiの添加によって錆の組成を制御することで改善した。耐水素脆性は靭性の改善およびTi添加による水素トラップサイト導入により改善した。新しく開発されたUHS1900鋼(商品名)は1200MPaの最大せん断応力において、1100MPaの最大せん断応力にて試験されたSUP7鋼と同等の腐食耐久寿命を示した。加えてUHS1900は200〜300℃の比較的低温での焼戻しを施すことでより優れた靭延性、耐水素脆性、大気耐久性、腐食耐久性、耐へたり性を示した。これは低温焼戻しの適用がUHS1900製ばねにおいてさらに高い応力設計を可能にすることを示唆するものである。
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Abstract |
To meet the requirement for higher allowable design stress of the suspension
springs, new steel were developed placing emphasis on corrosion fatigue
resistance. Corrosion fatigue life proved to be increased by improvement
of hydrogen embrittlement resistance as well as corrosion resistance. Corrosion
resistance was improved through the control of rust composition by the
addition of copper and nickel. Hydrogen embrittlement resistance was improved
through the improvement of toughness and the introduction of hydrogen trapping
sites by the addition of titanium. Newly developed steel (UHS1900) subjected
to a 1200MPa maximum shear stress has the same corrosion fatigue life as
that of SUP7 steel subjected to a 1100MPa maximum shear stress. In addition,
UHS1900 demonstrated better toughness, ductility, hydrogen embrittlement
resistance, fatigue life in the air, fatigue life in the corrosion atmosphere,
and sag resistance when it was tempered relatively lower temperature of
200〜300℃. This suggests that application of the lower tempering temperature
enables higher stress design for UHS1900 springs. |
著者の所属 |
1) (株)神戸製鋼所 条鋼技術部 2) 日本発条(株) ばね生産本部
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Belonging |
1) KOBE STEEL Ltd. 2) NHK SPRING CO.,Ltd |
Key Words |
Suspension spring steel Corrosion Corrosion fatigue Hydrogen embrittlement Titanium |