号数ばね論文集54号(2009年)
ページ数pp.19-26
種類論文
論文名高強度鋼の疲労限度に及ぼす硬さと残留応力の影響
TitleInfluence of Hardness and Residual Stress on Fatigue Limit for High Strength Steel
著者越宗 昌之1) 松井 勝幸1) 高橋 宏治2) 中尾 航2) 安藤 柱2)
AuthorMasayuki KOSHIMUNE1) Katsuyuki MATSUI1) Koji TAKAHASHI2) Wataru NAKAO2) Kotoji ANDO2)
抄録地球環境の保全と資源保護の観点から,自動車の軽量化は重要な課題である.自動車の軽量化を達成する有効な手法として,構成部品の疲労限度向上があげられる.前報では,自動車用浸炭または浸炭窒化歯車における使用中の温度上昇に対する疲労限度の低下を防止するための新しい手法,すなわちショットピーニング前に中温度領域で焼戻しを行う方法を提案した.この考察に基づき,浸炭と浸炭窒化試験片を用いて,提案法に関する実験を行い,それらの表面特性と疲労強度の評価を実施した.この結果,提案法で処理を行った浸炭と浸炭窒化試験片の曲げ疲労限度は,使用中に温度上昇したことを想定した試験片のそれらより,それぞれ30%と49%に向上した.
AbstractFor environmental and economical reasons, most vehicles need weight reductions. A useful method to make lighter vehicles is to increase the fatigue limits of vehicle parts. On the previous paper, to prevent the decrease in the fatigue limits of carburized or carbonitrided gears for vehicles by accidental temperature rise while using the gears, a new method, which is treated with the middle temperature tempering before shot peening, was proposed. Based on this consideration, the authors conducted a study by using carburized and carbonitrided specimens on the new method, and evaluated their surface characteristics and bending fatigue limits. The result of the study showed that the fatigue limits of the carburized and carbonitrided specimens processed by the new method achieved 30% and 49% better than those of the specimens assumed accidental temperature rise respectively.
著者の所属1) いすゞ自動車株式会社 2) 横浜国立大学
Belonging1) ISUZU MOTORS LIMITED 2) YOKOHAMA NATIONAL UNIV.
Key WordsFatigue limit, Residual stress, Hardness, Shot peening, Carburizing, Middle temperature tempering, Carbonitriding, Alloy steel